Suu- ja leukakirurgia - Hammaskielo

Suu- ja leukakirurgia

Suu- ja leukakirurgialla tarkoitetaan leuan ja kasvojen alueen sairauksien ja tapaturmien tutkimusta ja niiden kirurgista hoitoa. Yleisimpiä yksityissektorilla tehtäviä suu- ja leukakirurgisia toimenpiteitä ovat implantti- ja luusiirreleikkaukset, hampaiden vaativat poistot mukaan lukien leikkaukselliset viisaudenhampaiden poistot, suun limakalvosairauksien hoidot, koepalojen otto suun limakalvomuutoksista, juurenpäiden leikkaukset eli resektiot, leukanivelten kiputilojen hoito sekä uniapnean hoito.

Suukirurgin vastaanotolle tullaan yleensä hammaslääkärin lähetteellä. Toimenpiteestä riippuen voidaan tarvita erikseen konsultaatio- ja suunnittelukäynnit. Hoitosuunnitelman laatimiseksi tarvitaan myös röntgenkuvia. Yleisimmät kuvaukset ovat panoraamatomografiakuvaus (ptg) ja kartiokeilatietokonetomografia (kktt). Meiltä löytyy molemmat kuvantamispalvelut.

Viisaudenhampaan poisto

Viisaudenhampaiden poistotarve arvioidaan yksilöllisesti. Yleisin viisaudenhampaisiin liittyvä ongelma on viisaudenhampaan osittainen puhkeaminen ja siihen liittyvät tulehdukset. Eniten viisaudenhampaiden hoidon tarvetta esiintyy nuorilla aikuisilla.

Hoito aloitetaan hoitosuunnitelmalla ja tarvittavilla röntgenkuvilla. Poiston vaikeusasteesta riippuen hoidon suorittaa hammaslääkäri tai suukirurgi.

Viisaudenhampaat poistetaan yleensä paikallispuudutuksessa. Tarvittaessa voidaan lisäksi käyttää rauhoittavia lääkkeitä, sedaatiota tai yleisanestesiaa. Hampaan poisto pyritään tekemään mahdollisemman atraumaattisesti eli aiheuttamalla mahdollisimman vähäinen trauma hammasta ympäröivään kudokseen, mutta tästä huolimatta viisaudenhampaita pitää välillä poistaa leikkaamalla. Leikkauksellisen poiston jälkeen haava suljetaan ompelein ja tarpeen mukaan määrätään antibioottikuuri. Särkylääkkeiden käyttö viisaudenhampaiden poistoleikkauksissa on useimmiten välttämätöntä. Hoidon jälkeen potilas saa vielä suulliset ja kirjalliset jälkihoito-ohjeet mukaansa.

Tarvittaessa saat lisätietoa hammaslääkäreiltämme.