Purentakisko - Hammaskielo

Purentakisko

Purentakiskon tarkoitus on helpottaa puremalihasten ja leukanivelten vaivoja. Se suojaa hampaita kulumiselta, rentouttaa puremalihaksia ja vähentää leukaniveliin kohdistuvaa rasitusta.

Purentakisko helpottaa myös hampaiden narskuttelusta eli bruksismista johtuvia oireita, kuten hampaiden lohkeilua ja kulumista, pään ja niska-alueiden särkytiloja sekä leuan jäykkyyttä. Tehokas apu oireisiin ovat yksilöllisesti valmistetut purentakiskot.

Kisko on pitkäaikainen sijoitus, koska se kestää käytössä jopa 5–10 vuotta.

Hammaslääkäri diagnosoi bruksismin tarkastuksen yhteydessä yleensä hampaittesi kulumisen ja purentalihastesi arkuuden perusteella. Narskuttelusi paljastuu myös limakalvomuutoksista, kuten hampaiden painaumista kielen sivuilla ja puruvalleista poskissa.

Tyypillisesti hampaita narskutellaan öisin, mutta joskus narskuttelu tapahtuu huomaamatta päivällä esimerkiksi työhön keskittyessä. Narskuttelun syynä voivat olla purentahäiriöt, perinnöllinen alttius tai stressi.

Purentakisko valmistetaan hammaslaboratoriossa hampaista otetun digitaalisen jäljennöksen perusteella. Kiskon valmistaminen vaatii sinulta normaalisti kaksi käyntiä vastaanotolla. Ensimmäisellä käynnillä tehdään digitaalinen skannaus hampaista. Toisella käynnillä sovitetaan valmis purentakiskoa ja käydään hoito-ohjeet sekä purentakiskon käyttö läpi.

Muita apukeinoja

Kiskon lisäksi narskuttelusta johtuvia oireita helpottaa usein erilaiset fysioterapeuttiset hoidot, joiden tavoitteena on rentouttaa purentalihaksia. Oireita helpottaa myös säännölliset alaleuan liikeharjoitukset, joiden avulla leuan rentous ja leukanivelen lepoasento on helpompi löytää.

Tarkat ja tehokkaat purentalihasten kotiharjoitusohjeet annamme mukaan vastaanottokäynnillä.