Iensairaudet - Hammaskielo

Iensairaudet

Ientulehdus johtuu hampaiden ienrajaan ja hammasväleihin kertyvästä bakteeripeitteestä eli plakista. Hoitamaton ientulehdus voi johtaa parodontiittiin eli hampaiden kiinnityskudostuhoon. Riskiä iensairauksille lisäävät tietyt yleissairaudet kuten diabetes, tupakointi, tietyt lääkkeet, hammaskivi, paikkaylimäärät jne.

Iensairaus voi edetä oireettomana

Tulehtunut ien on punainen, turvonnut ja vuotaa herkästi verta. Usein tulehdus etenee oireettomana. Hammaslääkärin säännölliset tarkastukset ovat keino havaita ja pysäyttää ientulehdus ennen kuin on liian myöhäistä.

Hoitamaton parodontiitti aiheuttaa infektion, joka etenee hampaan juuren pintaa pitkin syvemmälle ja tuhoaa hampaan leukaluuhun kiinnittyviä sidekudossäikeitä. Tästä seuraa luutuhoa hampaan ympärillä. Vähitellen hammas alkaa heilua ja lopulta irtoaa kokonaan. Näiden lisäksi parodontiitti on merkittävä riski yleisterveydelle. Hoitamaton parodontiitti altistaa sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksille sekä heikentää muun muassa diabeteksen hoitotasapainoa.

Kotihoito on tärkeintä iensairauksien hoidossa

Iensairauksien hoidossa tärkeintä on hyvä suun kotihoito. Onnistunut hoitotulos saadaan vain yhteistyössä potilaan, hammaslääkärin ja suuhygienistin kanssa. Hoitoon kuuluu kotihoidon lisäksi hammaskiven ja bakteeripeitteiden säännöllinen poistaminen hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla. Vaikeissa tapauksissa ohjataan iensairauksiin erikoistuneelle hammaslääkärille eli parodontologille. Meidän vastaanotolla on parodontologi, jonka puoleen voi kääntyä.

Varaa aika hammastarkastukseen ajanvarauksestamme alta tai puhelimitse vastaanotoltamme 050 589 6307, jossa katsomme aina myös ikenien kunnon.