Hammastarkastus - Hammaskielo

Hammastarkastus

Suu ja hampaat ovat merkittävä osa ihmisen kokonaisterveyttä. Suun krooniset tulehdukset altistavat muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille, aivoinfarkteille sekä muistisairauksien syntyyn ja etenemiseen. Suun tulehdukset huonontavat myös monien kroonisten sairauksien kuten diabeteksen ja reuman hoitotasapainoa.

Useat hampaisiin liittyvät ongelmat kehittyvät hitaasti ja huomaamatta. Mitä aikaisemmin ongelmat havaitaan sitä helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa hampaiden hoitaminen on. Hammastarkastuksessa hammaslääkäri määrittää potilaan suun ja hampaiston yleiskunnon. Ennen tarkastusta potilaan kanssa käydään läpi esitiedot, joihin kuuluvat yleissairaudet, lääkitykset ja allergiat. Hammastarkastuksissa on hyvä olla mukana ajan tasalla oleva lääkelista. Monet suun ja hampaiston ongelmista voivat olla piilossa. Tämän takia säännölliset röntgenkuvaukset ovat myös tarpeellisia.

Huomioithan, että röntgenkuvista laskutamme erikseen.

Tarvittaessa tarkastuksen jälkeen voidaan laatia kirjallinen hoitosuunnitelma ja kustannusarvio. Hammastarkastuksessa on hyvä käydä säännöllisesti. Hammaslääkäri arvioi, mikä on kullekin oikea tarkastusväli.

Hammaslääkärin tekemän suun perustutkimuksen kelakorvaus suurenee 15,50 eurosta 30 euroon 1.1.2024 alkaen. Hammaslääkäri ohjaa tarvittaessa myös suuhygienistille tai erikoishammaslääkärille. Hammaslääkärin lähetteellä suuhygienistikäynnistä voidaan vähentää Kela-korvaus pois.