Hammaslääkäripelko - Hammaskielo

Hammaslääkäripelko

Pelkopotilaiden määrä on yllättävän korkea. Hammaslääkäripelko harvoin näkyy ulospäin ja tästä syystä keskustelu on tärkeää, jolloin hammaslääkäri pystyy toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus täytetään myös pelkoon liittyvä kyselylomake.

Pelon taustalla voi olla eksogeenisia eli ulkoisia syitä, esimerkiksi huonot hoitokokemukset, kipu tai tuttujen kertomukset. Syyt voivat löytyä myös endogeenisista eli sisäisistä tekijöistä, jotka liittyvät esimerkiksi psyykkiseen alttiuteen ahdistukselle ja pelolle.

Tärkeintä on tunnistaa pelko ja opetella pois pelosta tai ainakin tulemaan toimeen pelon kanssa. Monet hyvin toimivat keinot ovat yksinkertaisia– eri ihmiset hyötyvät eri asioista.

Meillä muunmuassa autetaan potilasta rentoutumaan, viedään potilas esimerkiksi puheen avulla pois tilanteesta ja vahvistetaan positiivista. Potilaalla on kontrollin tunne, mikä perustuu hyvään vuorovaikutukseen sekä riittävään informaatioon siitä, mitä on tapahtumassa.

Tarvitaan myös luottamusta. Potilaan kanssa sovituista asioista, kuten käsimerkeistä, pidetään kiinni. Kivun hallintaa ei voi myöskään korostaa liikaa; hyvä, kivuton puudutus, mahdollinen esilääkitys.

Vaikea-asteinen pelko voi kuitenkin vaatia erikoisosaamista ja moniammatillista hoitoa. Äärimmillään pelkopotilaita hoidetaan yleisanestesiassa. Tästä on hyvä keskustella hoitavan lääkärin kanssa.

Hammas Kielossa jokainen hammaslääkäri ja suuhygienisti on rauhallinen, turvallinen ja lempeä. Meillä kuunnellaan ja varaamme myös hyvin aikaa asioiden läpikäymiseen.